سیستم جلوبندی خودرو از مهمترین سیستم های خودرو ماست. اهمیت این قسمت از خودرو وقتی مشخص میشه که موقع رانندگی با مشکلاتی مواجه میشیم و یا هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم، اگه این قسمت از خودرو دچار مشکل باشه خریدار از خرید خودرو منصرف میشه.

دقیقا وظیفه جلوبندی خودرو چیه که انقدر نقش مهمی در ماشین داره؟ قراره در این مقاله درباره جایگاه و وظایف و راهنمای کاملی از جلوبندی خودرو بپردازیم.

اول از همه باید بگم که این قسمت حیاتی خودرو همونطور که از اسمش مشخصه در قسمت جلویی و زیرین ماشین قرار داره که وظایف مختلفی رو برعهده داره. این وظایف مهم مثل کنترل ماشین در پیچ ها، دست اندازها و همچنین خنثی سازی ضربه های وارد شده به اتاق خودرو هستش. پس کار تعلیق و خوش دستی ماشین که بهش هندلینگ میگن بر عهده جلوبندی بزرگوار هستش. سیستم جلوبندی از قطعات محافظتی یکپارچه و متصل بهم تشکیل شده که هر کدوم از این قطعات کوچک و بزرگ وظایف مهمی رو بر دوش دارن.

تا به حال به نبود این قسمت مهم در خودرو فکر کردید؟در این صورت با یه خودرو طرف نیستیم بلکه با یک کالسکه چوبی طرف هستیم که خودمون باید اون رو با خودمون اینور و اونور بکشونیم.

جنس جلوبندی ماشین از چیه؟جنس جلوبندی از فولاد هستش و حالت ارتجاعی در برابر لرزه ها و نیروهای وارده داره. قطعات جلوبندی میتونه وزن خودرو و وزن وارد شده از مسیر رو تحمل و مقاومت کنه.

اگر این قسمت از ماشین به مشکل خورد باید برای تعمیر و نگه داری پیش جلوبندی ساز رفت و بهتره که زمان تعمیر و تعویض قطعات سیستم تعلیق و جلوبندی ماشینمون رو عقب نندازیم، چون که باعث میشه تا هزینه ای بیشتری برای تعمیر و تعویض قطعات متحمل بشیم.

بنظر شما جلوبندی باید تعویض بشه یا تعمیر؟در زمان های قدیم جلوبندی های بسیار سختی وجود داشت که با جوشکاری و یا چکش کاری می تونستند مشکل رو برطرف و جلوبندی رو تعمیر کنن.اما حالا بدلیل وجود قطعات روغنی و یا چدنی اینکار را نمیکنن و همچنین در صورتی که تعمیرات صورت بگیره باید دفعات بسیار زیادی به مکانیکی برویم و زمان زیادی رو از ما میگیره. پس بهترین گزینه تعویض کامل سیستم جلوبندی یا قطعه یدکی خراب شده هستش.

چند وقت یکبار باید جلوبندی ماشینمون رو چک کنیم؟حدودا هر 3 ماه یکبار برای چک کردن جلوبندی باید اقدام کنیم. اما اگر علائم خرابی رو متوجه شدیم یعنی خودرو نیاز به بررسی مکانیک داره و باید فورا نشان داده شود.

قطعات و اجزای جلوبندی ماشین

نام قطعهجایگاهوظایفظاهر
دسته موتوردر بالا و پایین و دو طرف موتور قرار داره.
وظیفه نگه داری موتور و اجزای موتور را داره و ارتعاشات
ایجاد شده توسط موتور به بدنه رو خنثی میکنه.
دسته موتور
سیبک هااز یک طرف به طبق و از طرف دیگر به چرخ ها وصل میشن.
باعث هدایت و فرمان دهی میشه و همچنین به حرکت
نرم خودرو کمک میکنه.
طبقدو سر طبق دارای بوش های محوری هستش، طوری که از
یک سو به شاسی و از سوی دیگه به سیستم تعلیق متصله.
وظیفه اتصال میان شاسی و سیستم تعلیق رو بر عهده داره.طبق
کمک فنردر نزدیکی هر چرخ یک عدد کمک فنر وجود داره که یک سر
به اتاق یا شاسی و سر دیگر به پوسته اکسل یا طبق متصله.
وظیفه کمک فنر به حداقل رسوندن میزان ارتعاشات به خودرو هستش.کمک فنر
توپی سرکمکقسمت بالای کمک فنرها قرار داره.
این قطعه در زمان حرکت خودرو در مسیرهای ناهموار ضربات و فشارهای
وارد شده از سمت کمک فنر به اتاق ماشین را خنثی می کنه.
توپی سرکمک
راماز دو سر به شاسی متصله.
 رام ارتباط دهنده قطعات جلوبندی با شاسی اصلی خودرو هستش و از
از آسیب های احتمالی از کف خودرو به ماشین جلوگیری میکنه.
رام
فنربین چرخ و بدنه اتومبیل قرار داره.
وزن اتاق خودرو بر روی فنر قرار داره و میزان فشار و ارتعاشات وارده به
خودرو در جاده های ناصاف رو کم میکنه.
فنر
گردگیرمحل قرار گیری گردگیر مابین چرخ‌ها و گیربکس هستش.
وظیفه اصلی گردگیر محافظت از قطعات داخلی در برابر ریزگردها و غبار و
گردهای موجود در هوا هستش.
گردگیر
سیستم فرمان سیستم فرمان خودرو نیروی لازم برای گردش لاستیک ها
در مسیر را از طریق دست راننده تامین میکنه.
وظیفه سیستم فرمان کنترل حرکت اتومبیل و هدایت خودرو هستش.سیستم فرمان
میل موجگیرمیل موجگیر معمولا بین دو طبق پایین اتومبیل قرار داره.
جاده های مارپیچ یا ناصاف، این میله فشار وارد شده به بدنه خودرو رو
جذب میکنه و فشار وارد شده رو خنثی میکنه.
میل موجگیر
سگ دستدر پشت چرخ‌های جلو قرار داره.
سگ دست وظیفه نگهداری چرخ و چرخوندن رو بر روی محور فرمان بر عهده داره.سگ دست
بوشبوش خودرو به عنوان عایق  بین بعضی از اجزا ارتباط برقرار میکنه
وظیفه بوش کاهش ضربه به خودرو، با انتقال انرژی از یک جسم متحرک به
جسم دیگه هستش.
بوش
شغال دستمیل و سیبک فرمان به واسطه ی شغال دست به سگ دست متصله.
شغال دست به سگ دست در انجام وظایفش کمک می‌کنه.شغال دست
قرقری فرمان قرقری فرمان به جعبه فرمان متصله. 
 باعث حرکت دادن فرمان میشه و همچنین فرمان رو کنترل میکنه.قرقری فرمان
لنت ترمزلنت ترمز بخشی از سیستم ترمز هستش.وظیفه توقف و کاهش سرعت خودرو در شرایط مختلف رو برعهده داره.لنت ترمز10

دیدگاهتان را بنویسید